کیک اسفنجی بدون فر

 

مواد لازم

سفیده تخم مرغ

4 عدد 

زرده تخم مرغ

4 عدد 

شکر

1 پیمانه

وانیل                               

یک چهارم قاشق چایخوری  

شیر

1 پیمانه

روغن مایع

دو سوم پیمانه

نمک

یک هشتم قاشق چایخوری

آرد

2 پیمانه

بکینگ پودر

2 قاشق مرباخوری

 

روش تهیه:

-ابتدا سفیده‌های تخم مرغ را داخل یک کاسه ریخته و با همزن برقی بزنید تا خوب پف کند. اگر ظرف را برگرداندید و سفیده ته کاسه تکان نخورد یعنی میزان هم زدن کافی است.

-زرده‌های تخم مرغ را داخل یک کاسه دیگر بریزید. شکر و وانیل مایع را به زرده‌ها اضافه کرده و با همزن برقی بزنید تا یکدست و نرم شوند.

-حالا شیر، روغن مایع و نمک را اضافه کنید. آرد را هم طی دو مرحله به مایه کیک اضافه کنید. با همزن دستی مواد را هم بزنید سپس بیکینگ پودر را اضافه کنید و سفیده تخم مرغ را طی سه مرحله همزمان با هم زدن به مایه کیک اضافه کنید.

-بعد از این که مایه کیک را خوب هم زدید. ته قالب را کمی چرب کنید و یک عدد کاغذ چرب نسوز قرار دهید. مایه کیک را داخل قالب بریزید.

-یک قابلمه که از قالب کیک بزرگ‌تر است را روی حرارت قرار دهید. دور در قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی حرارت قرار دهید تا قابلمه گرم شود.

-بعد از این که قابلمه گرم شد، یک پایه فلزی را ته قابلمه قرار دهید و قالب را روی پایه بگذارید. بعد از 60 تا 90 دقیقه کیک آماده است. در قابلمه را بردارید. قالب را برگردانید و کاغذ نسوز را از دورتا دور کیک و روی کیک جدا کنید.

 

سایر نکات:

کیک اسفنجی پایه اصلی بسیاری از کیک‌ها مثل کیک شارلوت، کیک تولد است. همچنین برای تهیه خیلی دسرها مثل دسرهای میوه ای با لایه کیک و بستنی استفاده می‌شود. بنابراین چه خوب که طرز تهیه آن را به این سادگی یاد بگیریم.

 




دسته بندی : شیرینی و کیک بدون فرکیک
کلمات کلیدی : شیرتخم مرغ

| | نویسنده : کتایون |